Het is belangrijk om snel over te stappen naar Google Analytics 4. Op 1 juli zal Universal Analytics namelijk geen data meer verzamelen. Als je nu niet overstapt, heb je vanaf 1 juli geen inzicht meer in je data. Daarnaast zal het er ook voor zorgen dat jouw Google Ads campagnes niet meer optimaal kunnen presteren en je marketingbudgetten dus niet meer effectief worden ingezet. Lees in deze blog meer informatie over Google Analytics 4 en waarom het belangrijk is om over te stappen.
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van het populaire analyse platform Google Analytics. Sinds 14 oktober 2020 is het door Google beschreven als de nieuwe standaardversie van hun software voor het verzamelen van gegevens en het analyseren van webverkeer. Bij het aanmaken van een nieuwe property zal Google Analytics 4 automatisch worden gebruikt, tenzij anders ingesteld.
Met als doel om marketeers te helpen een betere ROI op de lange termijn te behalen, heeft Google een slimmere versie van Google Analytics ontwikkeld die gebaseerd is op de App + Web eigenschap die vorig jaar in bèta werd geïntroduceerd. Het gebruikt machine learning om automatisch inzichten te genereren en biedt informatie over jouw klanten op verschillende apparaten en platforms.
Er zijn veel verschillen tussen Google Analytics 4 en de huidige Universal Analytics. Hieronder noemen we de meest essentiële verschillen, hoewel er nog meer verschillen zullen zijn. Het is namelijk zo dat Google Analytics 4 voortdurend wordt bijgewerkt, waardoor sommige van de onderstaande items in de loop van de tijd kunnen veranderen.
Buiten dat je op 1 juli sowieso moet overstappen, omdat dan de huidige Google Analytics geen data meer verzameld, zijn er nog een aantal redenen waarom je moet overstappen.
Google Analytics 4 heeft verschillende voordelen ten opzichte van de vorige versie, waaronder automatische waarschuwingen voor belangrijke trends in gegevens en de mogelijkheid om voorspellende doelgroepen te maken voor betere prestaties van campagnes. Andere voordelen zijn uitgebreide klantenrapporten en diepere integratie met Google Ads voor meer waardevolle inzichten.
Het overstappen naar Google Analytics 4 kan echter lastig zijn vanwege de verschillen in meten en analyseren van websitebezoek. Enkele nadelen zijn het ontbreken van filtermogelijkheden (behalve op IP-adres), de noodzaak van Google Tag Manager voor het aanmaken van doelen, de onmogelijkheid om verschillende weergaven te maken en het onvermogen om historische gegevens van de vorige versie over te dragen. Bovendien worden enkele gedragsstatistieken, zoals bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage, niet meer weergegeven in Google Analytics 4.
Ben jij nog niet klaar voor de overstap naar Google Analytics 4?
Onze partner Multiply gaat je helpen! Op vrijdag 26 mei om 10:00 uur geven zij een webinar om jou wegwijs te maken in Google Analytics 4. Waarom je moet deelnemen?
📊 Vanaf 1 juli kan je alleen nog data verzamelen met GA4.
📊 Je wilt jouw marketingbudgetten effectief blijven inzetten.
📊 Je wilt inzicht blijven houden in je data.
📊 Je leert de verschillen tussen UA en GA4.
📊 Je ontdekt welke voordelen GA4 je gaat geven.
en…
📽️ Je krijgt een rondleiding door de nieuwe Google Analytics en weet hierna precies waar je jouw belangrijke data kunt vinden en hoe je deze kunt gebruiken.
Schrijf je nu in voor de Google Analytics 4 webinar via deze link.
Dit bericht is tot stand gekomen met onze partner Multiply