In mijn vorige blogpost kondigde ik al aan dat wij dit jaar waren te vinden op Magento Imagine 2019. Ruim 3000 deelnemers uit 60 landen genieten in Las Vegas van meer dan 100 inspirerende presentaties en interactieve sessies verzorgd door 150 toonaangevende sprekers. Iedere editie van Magento Imagine doet Magento een aantal aankondigingen van wat we kunnen verwachten van het platform. We zien vooral de Adobe invloeden op Magento met een aantal mooie uitbreidingen voor het Magento Commerce platform. Een belangrijke ontwikkeling die dit jaar is ingezet, is de focus op de ultieme shopervaring. De customer journey werd uitgelicht en kan worden verrijkt met, natuurlijk, een aantal Adobe producties.
Magento Commerce zal zich onder andere richten op personalisatie mogelijkheden, mogelijk gemaakt door Adobe Sensei. Dit stukje kunstmatige intelligentie / machine learning, kan aanbevelingen doen op basis van shopgedrag van de consument. De zelfsturende intelligentie zal zichzelf continu verbeteren voor een persoonlijke shopervaring. In verschillende keynotes tijdens het evenement werd dit verder uitgelicht. Zo worden altijd de product aanbevelingen gedaan op jouw zoekresultaat. Of dat nou is op kleur, op afbeelding of op tag. Zo kunnen deze resultaten weer worden bijgehouden met Adobe Analytics. Zodra dit definities gereleased is, zullen we dit uiteraard op ons blog melden.
Adobe heeft nog iets in petto: Stock Photo’s. Het snel integreren van Adobe stock photo’s en het aanschaffen hiervan staat ook op de planning. Zo kan je i.c.m. de Magento Page Builder mooie afbeeldingen vanuit de Adobe Stock library inzetten voor het verfraaien van de webshop. Dat zal dan ook weer bijdragen aan de gebruikerservaring.
Google shopping en Amazon shopping ontbraken ook niet in de aankondigingen. Een directe koppeling vanuit Magento met deze platformen en een verbeterde integratie om je producten hier naar toe te zetten. Het optimaliseren en instellen van je Google Ads kan vanuit de Magento back-end gedaan worden. Het aanboren van meerdere kanalen en niet inzetten op 1 paard is een geluid dat we in meerdere sessies hebben gehoord. Vandaar dat Magento ook met deze feature binnen het standaard Magento Commerce pakket komt. Open Source laat helaas nog op zich wachten, maar gelukkig kennen we hier al meerdere modules voor. Ook werd de mogelijkheid gepresenteerd om via Magento een Amazon Branded shopping page te starten.
Iedereen was ook enthousiast wat er werd getoond tijdens de Adobe Sneaks. Hier werden alle innovaties vanuit de community getoond. Wat vooral opviel waren de ontwikkelingen met Augmented Reality. Een voorbeeld werd gegeven door een stoel te bekijken in je webshop, deze vervolgende met je iPad op ware grootte te tonen in je woonkamer. Al was de visual part finder ook een mooie staaltje extensie. Hier kan je d.m.v. hotspots de juiste onderdelen aan de juiste producten koppelen.
Natuurlijk ontbrak het ook niet aan een PWA aankondiging. PWA studio biedt voor Magento Commerce nu een standaard template om een shop snel als Progressive Web App te kunnen tonen. Ook de mogelijkheden met PayPal / Braintree betaalmogelijkheden zijn hier standaard in geïntegreerd. We gaan de goede kant op met PWA.
Een einde voor Magento Imagine? Nee, volgend jaar is er gewoon weer een Magento Imagine. Alleen dan wel alongside met de grote Adobe conferentie Summit. Oh.. en mocht je verder op de hoogte worden gebracht door Magento over alle ontwikkelingen. Op 22 en 23 oktober kan je naar Magento Live in Amsterdam. Wij zijn er ook!