Recent hebben we een Magento 2 project opgeleverd waar we hebben gekozen voor een WordPress koppeling. Hieronder vertel ik meer waarom we dit hebben gedaan, hoe we dit hebben gedaan en waarom we bijvoorbeeld geen Bluefoot hebben ingezet. Wanneer je naast de main focus, E-commerce, meer aan content ontwikkeling wilt doen, zoals blogs, landingspagina’s, verhalen, gebruik maken van meerdere copywriters, dan is een CMS naast Magento erg handig. Magento is de leider op het gebied van E-commerce, WordPress is dit op het gebied van Blogs. Door dit te combineren heb je het beste van beide werelden.
De grootste afweging is natuurlijk of je de webshop richt op verkoop of informatie. Laten we er nu voor het gemak vanuit gaan dat je meer content wilt beheren dan die paar pagina’s over retour- en betalingsinformatie. Je wilt bloggen, je wilt recepten delen en achtergrond informatie geven over jouw bedrijf. Wellicht met 1 of meer contentbeheerders, of misschien wel freelance schrijvers. Dan is een gemakkelijk en gebruiksvriendelijk CMS buiten Magento om een prima stap. WordPress leent zich hier uitstekend voor.
We gebruiken de module FishPig. Deze module zorgt ervoor dat je een connectie kan maken van Magento naar je WordPress installatie. Het enige wat je nog moet instellen in Magento is waar je WordPress installatie staat. Ook zijn er veel add-ons (zoals Advanced Custom Fields of een Multisite functie) beschikbaar. In mijn ogen zijn deze redelijk noodzakelijk, aangezien je altijd net iets meer wilt dan de standaard versie. Oh, vergeet niet dat je WordPress ook zelf moet installeren. Er zijn vele goede tutorials hoe de WordPress installatie geïnstalleerd moet worden, zodat de database van WordPress en Magento voor Fishpig bruikbaar is.
Tevens kan je dankzij de plugin van FishPig ook jouw Magento producten plaatsen. Het nadeel hier van vind ik zelf dat je echt de ID’s van de producten moet doorgeven en hier nog geen gemakkelijke selectie in zit. Het voordeel hiervan is dat je heel nadrukkelijk met je pagina en producten bezig bent.
Het klopt dat Magento Commerce tegenwoordig met Magento 2 het CMS Bluefoot heeft geïntegreerd. Ook een fijn CMS waar je “drag & drop” wensen vervuld worden. Helaas zit dit (nog) niet in Magento Open Source. Een leuke feature binnen WordPress is WP Bakery Page Builder. Eigenlijk kan Page Builder hetzelfde wat Bluefoot ook goed kan. Het gemakkelijk opmaken van een pagina door middel van Drag & Drop. Het toevoegen van afbeeldingen, facebook like buttons, tabs of toggle functies gaan erg gemakkelijk. Je hebt meer vrijheid om een pagina op te maken dan de simpele WYSIWYG editor van Magento zelf. Voor het opmaken van tekst of pagina’s is een WordPress koppeling dus handig.
Je kan gemakkelijk “aantrekkelijke” landingspagina’s maken, geoptimaliseerd voor je SEO en SEA. Door de Yoast plugin in WordPress kan je direct al jouw content controleren op SEO waarde. Het direct controleren van je SEO score kan met Magento’s eigen Bluefoot dan weer niet. Een voordeel voor WordPress is dat je in dit geval 2 omgevingen hebt, waardoor je contentbeheerders en gastbloggers geen inlog hoeft te geven op jouw e-commerce systeem. Je houdt je order en betaalinformatie nog even voor jezelf.
Oh, maak niet alleen voor SEO duidelijk waar de landingspagina voor bedoeld is, maar ook voor je gebruikers. Naast de landingspagina’s, kan je natuurlijk de content verrijken met informatieve blogposts die weer SEO waarde op kunnen leveren. Laat je hier in vooral adviseren door een SEO specialist. Laatste tip: Vergeet geen call-to-action.
Denk na over je content. Relevante content die een gebruiker verder kan helpen binnen jouw webshop. Bedenk wel goed waar je op focust, zodat het niet afleid op de hele shop ervaring. De insteek naar e-commerce is belangrijk hierbij, aangezien alles terug moet leiden naar de webshop. Richt jij je webshop in om te verkopen of te informeren?
Mocht je het interessant vinden om jouw Magento webshop te koppelen aan een CMS, zoals WordPress. Spreek het door en neem gerust contact op.