Een lange tijd kijken we al uit naar het Magento Live evenement. Ongeveer 1800 e-commerce specialisten van over de hele wereld zijn naar dit evenement toegekomen om sessies bij te wonen en om ideeën te delen. Dit keer in werd dit georganiseerd op 9 en 10 oktober in Barcelona.
Dit keer staat Magento Live voornamelijk in het teken van de veranderingen binnen Magento 2.3, Magento Commerce Cloud, PWA en interessante sessies voor merchants.
Er is al veel gesproken over de aankomende versie van Magento. Versie 2.3 wordt naar verwachting uitgegeven in november 2018 en brengt een hoop nieuwe functionaliteiten met zich mee. Tijdens dit evenement zijn er meerdere sessies geweest die dieper ingingen op de functionaliteiten in versie 2.3.
Wat voor nieuwe features zitten er in versie 2.3?
Progressive Web Apps (PWA): De toekomst van moderne websites. Samen met Google en de Magento Community heeft Magento PWA Studio ontwikkeld. PWA Studio is een toolset voor developers om in de Magento webshop PWA mogelijk te maken. PWA zal inhouden dat de webshops vele malen sneller zullen zijn, offline gecached worden, push notificaties kunnen sturen en dat je webshop dus uiteindelijk meer zult aanvoelen als een applicatie dan een website.
Multi-Source Inventory (MSI): Wanneer een webshop meerdere voorraad locaties heeft kan Magento hier mee omgaan. Deze nieuwe module die geïntegreerd zit in versie 2.3 houdt een gezamenlijke voorraad bij voor je producten.
Page Builder: Een drag en drop systeem, gemakkelijk een pagina opmaken. Deze nieuwe functionaliteit gaat een hoop stress en geknutsel wegnemen voor klanten die geen HTML en CSS kunnen schrijven. Deze nieuwe functionaliteit biedt de mogelijkheid een CMS pagina of een CMS blok op te kunnen maken door simpelweg te klikken op welke layout opmaak je wilt gebruiken. Er wordt een set van verschillende elementen aangeboden waar de klant de pagina mee kan opmaken. Zo zie je gelijk wat er op de pagina komt te staan.
GraphQL: Slimmer en specifieker data ophalen die nodig is in de webshop. Dat kan in Magento 2.3 via GraphQL. Deze functionaliteit zorgt er voor dat de webshops velen malen sneller zullen zijn omdat er minder onnodige data wordt opgehaald.
Tijdens de keynote was niet alleen Magento CEO Mark Lavelle aanwezig maar ook de CEO van Adobe: Shantanu Narayen. Samen hebben ze het over verschillende onderwerpen gehad.
De focus vanuit Adobe ligt voornamelijk op persoonlijke belevenissen. Dit zal zijn dat klanten gerichter krijgen wat ze zoeken binnen een webshop en zo sneller tot een aankoop komen.
Ook biedt Adobe verschillende tools voor webshop eigenaren om bijvoorbeeld beter data te kunnen analyseren. Zo kunnen webshop eigenaren beter inspelen op de behoeften van hun klanten.
Nadat Magento en Adobe klaar waren met de keynote kwam Bruce Dickinson het podium op. Bruce Dickinson is de zanger van de rockband Iron Maiden en kwam een motivational speech geven. Naast dat hij zanger is doet hij nog veel meer, hij is piloot, presentator, acteur en ondernemer.
Het was een topevenement, goed georganiseerd en zeer informatief. De toekomst van Magento ziet er goed en veelbelovend uit. Wij hebben dankzij dit evenement nog meer zin in Magento 2.3 en kunnen niet wachten om een hoop nieuwe features te kunnen toepassen bij onze klanten.