De Nederlander winkelt graag en steeds vaker op het internet, dat is bekend. Eerder bleek al dat we in de top-5 van EU-landen staan waar het meest online geshopt wordt. Maar wat wordt er nu allemaal online gekocht en door welke doelgroep gebeurt dat? Het CBS heeft daar onderzoek naar gedaan en heeft daar nu een antwoord op.
De populatie die online winkelt is gestegen. Kocht in 2012 nog 64% van de bevolking ouder dan 12 jaar artikelen voor privé gebruik online, in 2015 is dit gestegen naar 70%. Volwassenen tot 45 jaar vertegenwoordigen de groep die het meest online shopt. In de leeftijd tussen 18 jaar en 35 jaar koopt maar liefst meer dan 90% van de bevolking ten minste één keer per jaar wat online. Naarmate de leeftijd hoger is neemt het percentage dat online koopt snel af. Koopt in de leeftijdscategorie 65 jaar tot 75 jaar nog 44,9% iets online, in de categorie 75 jaar of ouder is dat gedaald naar slechts 17,2%.
Ook zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar wat online gekocht wordt. Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt. In 2012 was het percentage volwassenen dat wel eens via internet een vakantie geboekt heeft nog 34%, in 2015 steeg dat tot 40%. Bij de 75-plussers verdubbelde het percentage onlineboekers tot 7%, bij de 65- tot 75-jarigen nam het toe tot 25%. De jongere volwassenen boeken hun vakanties het vaakst online. Vooral onder de 25- tot 35-jarigen is het populair met ruim 61%. De laatste opvallende conclusie: het kopen van tickets voor evenementen is bij geen enkele groep de belangrijkste aankoop, maar voor alle groepen samen is het toch aankoop nummer 1. Wil je weten wat er zoal nog meer wordt gekocht en door wie, dat kan op de website van het CBS worden bekeken.