Op 12 en 13 mei was het weer tijd voor Meet Magento. Hét Magento evenement van de wereld in Nederland. Het was alweer de 8e keer dat Meet Magento werd georganiseerd in Nederland, maar deze keer wel heel speciaal, omdat er het afgelopen jaar grote veranderingen zijn geweest in Magento land door de release van de nieuwe Magento versie: Magento 2. Veel lezingen gingen dan ook over Magento 2 en alle veranderingen die dit met zich mee gaat brengen.
Er was een splitsing gemaakt tussen sessies over E-commerce in het algemeen en sessies over Development. Interessant om te zien dat er eigenlijk maar 1 lezing was bij E-commerce algemeen over Magento 2. Zo zie je dat alle E-commerce principes hetzelfde blijven of het nou om Magento 1 of Magento 2 gaat. Bij een overstap naar Magento 2 hoef je dus niet veel te veranderen over je beeld van E-commerce, het wordt alleen makkelijk om deze principes toe te passen.
Een interessante sessie om uit te lichten in die Theo van der Zee over conversie optimalisatie voor webshop met weinig verkeer. Aangezien we niet allemaal een Bol.com of een Coolblue zijn, met honderden of zelfs duizenden orders per dag is het soms moeilijk te optimaliseren voor conversie. Een splittest uitvoeren kun je eigenlijk pas doen vanaf 1000 orders per maand (een langere doorloop tijd daar gelaten).
Maar wat kun je dan wel doen als je niet meer dan 1000 order hebt, maar ook als je wel meer dan 1000 orders per maand hebt?
Een aantal die je vandaag al kan toepassen zijn:
Gebruikers testen is er eentje die al snel kunt uitvoeren. Het testen op echt gebruikers is erg waardevol, hiermee kun je direct zien wat de problemen zijn waar gebruikers tegenaan lopen. Door ernaast te zitten en de gebruiker hard op te laten nadenken kun je bij ongeveer 5 gebruikers testen ongeveer 80% van je problemen uit je site halen.
Je kunt ook gebruik maken van verschillende websites zoals peek.usertesting.com of wegvink.nl. Hiermee kun je op een laagdrempelige manier makkelijk gebruikers testen uitvoeren.
De slides van de sessie over conversie optimalisatie voor wegshops met weinig verkeer is te vinden op slideshare.
“Wist je dat Cream een een unieke splittest tool heeft gemaakt voor Magento, die alle data van je A/B splittest doorstuurt naar Google Analytics? Zo kun je alle data die je al hebt in Google Analytics segmenteren in groep A en groep B, waar bijvoorbeeld groep A een groene bestel knop ziet en groep B een oranje bestelknop. Wil je ook gaan A/B testen met Magento, neem dan contact op met Cream“.
Bij de development sessies zag je dat er wel dat er een flink aanbod was over Magento 2. Voor developer veranderd dan ook het meeste. De manier van templates maken, code live zetten of het testen van code in Magento 2.
Een sessie die erg interessant was voor de developers was die over het deployment proces van Magento 2, het daadwerkelijk live zetten van veranderingen aan je Magento 2 webshop. Deze sessie wordt gegeven door Bart Delvaux de schrijver van het boek “Magento 2 Development Cookbook”.
Het deployment proces is volledig op de schop gegaan bij Magento 2, maar zorgt er wel voor dat de webshop een stuk sneller kan werken. Dit is dan ook één van de grootste voordelen van Magento 2 ten aanzien van de eerste versie: de snelheid.
Slides over Deployments met Magento 2 zijn natuurlijk ook weer te vinden op slideshare.
Natuurlijk kan dit. Op Dutchento zijn alle links naar de slides terug te vinden:
Bekijk alle E-commerce presentaties of bekijk alle Development presentaties.