Er zijn steeds meer manieren om te communiceren met je klanten; via de e-mail, Facebook, Twitter, een banner op een website of gewoon ouderwets met drukwerk in magazines, kranten of langs de weg. Wat we echter steeds vaker zien is dat ondernemingen verschillende bedrijven aannemen om dit te realiseren. Deze verschillende bedrijven hebben allemaal een eigen manier van werken en een eigen stijl, waardoor je media uitingen soms wel eens niet helemaal op één lijn zitten qua stijl. Onder andere voor deze problemen zijn er “styleguides”!
Een styleguide is een document waarin regels en richtlijnen worden vastgelegd voor het maken van (digitale) media. Deze documenten bevatten bijvoorbeeld:
Bij Cream maken we zelf ook gebruik van een styleguide. Hierin geven we bijvoorbeeld aan hoe het logo gebruikt moet worden, maar ook hoe het niet gebruikt moeten worden. Op deze manier kunnen de verschillende werknemers bij ons zien wat de gedachte achter het ontwerp van het logo is bijvoorbeeld en hoe deze optimaal gebruikt kan worden. Op deze manier is het gebruik van ons logo op al onze media uitingen consistent en dat geeft uiteindelijk ook een vertrouwd gevoel.
Het maken van een styleguide kan enorm veel tijd kosten, maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat de verschillende bedrijven, die iets voor je of over je gaan maken, handvatten hebben om met een ontwerp te komen die past binnen de bestaande media-uitingen. Het zorgt voor consistentie en voorkomt frustraties als een derde partij aan komt met een ontwerp wat totaal niet past tussen alle andere ontworpen producten en of services. Hebben jullie al een styleguide?