Ongeacht of je online of offline verkopen doet, winkeleigenaren willen ervoor zorgen dat ze zoveel mogelijk verkopen tegen de hoogste prijs. Het naar beneden afronden van prijzen wordt al jaren gedaan (“Nu voor maar € 2,99”), omdat de winkeleigenaren ervan overtuigd zijn hierdoor meer producten te verkopen. Waarom is dat precies, en wat is het effect hiervan op de verkopen?
Onderzoek heeft aangetoond dat het naar beneden afronden van prijzen heeft laten zien dat het laatste getal in de prijs veel minder belangrijk is dan het eerste getal. De onderzoekers constateerden dat consumenten denken dat een artikel veel goedkoper is doordat het eerste getal lager is wanneer de prijs van een artikel naar beneden is afgerond. Neem bijvoorbeeld een product met een prijs van € 200,-. Wanneer de prijs van dit artikel naar beneden wordt afgerond wordt dit € 199,99. Consumenten weten logischerwijs dat het maar één cent afwijkt van de daadwerkelijke prijs. Het eerste getal van de prijs is echter wel met gehalveerd. Hierdoor lijkt het dat het product een stuk goedkoper is dan daadwerkelijk het geval is. Een ander voorbeeld is een artikel dat een prijs van € 4,99 heeft in plaats van € 5,-. Dit lijkt ook veel goedkoper omdat 4 natuurlijk 20% minder is dan 5.
Daarnaast is er ook bewijs dat we oneven nummers naar beneden afronden en even nummers naar boven. Als iets bijvoorbeeld een prijs van € 19,97 heeft, ronden we dat af naar een meer “normaal” bedrag, zoals € 19,95. Hierdoor lijkt het product goedkoper.
Kortom het kiezen van de juiste prijsstelling is complex en er dient dan ook getest te worden met verschillende prijsstellingen om te kunnen bepalen wat het beste werkt in de specifieke situaties. Durft u het te testen?