Abandoned shopcart e-mail: de 6 grootste missers

Abandoned shopcart e-mail: de 6 grootste missers

27 maart 2013 Door Danny

Vele webwinkeliers laten omzet liggen bij klanten door geen abandoned shopcart e-mail te sturen. Terwijl je via deze e-mailcampagnes vaak nog conversie binnenhaalt. Meestal zijn deze klanten aan het browsen, prijzen aan het vergelijken of bijvoorbeeld kortingscodes aan het zoeken. Stuur jij wel een mailtje na het achterlaten van een winkelmandje maar plaatst de klant toch geen bestelling? Misschien ligt het hier aan…

  1. Te snel reageren

Wat mensen niet prettig vinden is een opdringerige verkoper. Je staat in een kleedhokje een broek te passen, hebt het gordijn van je pashokje nog niet opzij geschoven of de verkoper vertelt je al hoe GE-WEL-DIG je eruit ziet. Als je een klant te overhaast benadert, schrikt dit mogelijk af.

Wat is dan de juiste reactietijd? Dat hangt natuurlijk per webwinkel en branche af. Maar uit onderzoek is al gebleken dat je best na 24 uur een mailtje stuurt. Hoe langer je daarna wacht, hoe lager de kans dat je klant nog overgaat tot een aankoop.

Let op: zorg wel dat je tijdens het aankoopproces of hiervoor al toestemming hebt gekregen om je klant dit soort mailtjes te sturen!

  1. Niet laten zien wat er in het winkelmandje zat

Een abandoned shopcart mail met alleen maar tekst met een link “Bekijk hier jouw winkelmandje” is niet genoeg. Klanten browsen net als bezoekers in een winkelstraat. Ze springen met Google van de ene webshop naar de andere. Online zien ze ook veel meer shops dan dat ze op een dag in de stad tegenkomen. Je wordt dus al gauw makkelijker vergeten.

Klanten worden herinnerd aan jouw webshop door de productafbeelding te gebruiken die je ook hebt gebruikt op de categoriepagina. Daarnaast is het verstandig om de huisstijl van je webshop aan te houden. Zo blijf jij wel “top of mind” en je concurrentie niet.

  1. Mail titel

Het onderwerp van je mail is essentieel of je in de ongelezen of spam map terecht komt. Gebruik geen woorden zoals; korting, gratis, win, euro en verhoog hierdoor je “aflevergarantie” door middel van “whitelisting”. Met behulp van marketingsoftware ben je al in staat om spamchecks uit te voeren en je spamrating te monitoren. Houd titels kort en bondig. Een korte regel komt beter binnen. Niet uitnodigend en onpersoonlijk: “Laatst bezocht jij onze webshop en vond een prachtige artikel….”

Maak het persoonlijk door een categorie titel te gebruiken van een product die in het winkelmandje zat. Wel uitnodigend: “Vandaag nog je parasol bestellen, morgen in huis”, “Haal nu jouw Polaroid op en zit morgen op een terrasje” Laat mensen voelen alsof ze anders iets zullen missen. Of wees vriendelijk en klantgericht zoals Dixons; “Kan ik je ergens mee helpen?”.

  1. Oeps, mijn USP’s vergeten..

Als je in een abandoned shopcart mail niet vertelt waarom de klant de producten bij jou moet bestellen, kopen ze het misschien ergens anders. Toch nog even kijken of het ergens goedkoper te verkrijgen is. Neem die twijfel direct weg bij het openen van de e-mail. Communiceer duidelijk jouw sterke punten.

  1. De producten in het winkelmandje niet onthouden

Sommige webshops sturen een herinnering met het bericht dat je producten hebt achtergelaten. Maar op het moment dat je doorklikt naar de webshop, blijkt je winkelmandje leeg te zijn. Dit is het zelfde gevoel als dat je vraagt bij een fysieke winkel om een product voor je apart te leggen. Maar als je dan terugkomt, heeft de verkoopster het weer terug gehangen. Klanten nemen dan niet het initiatief om weer door je volledige webshop te zoeken en zullen de shop sneller verlaten.

  1. Je mobiele lezers vergeten

Mailtjes worden tegenwoordig overal gelezen en bekeken. Als de opmaak van jouw e-mail niet werkt of op de juiste manier wordt geopend in een mailprovider, geeft dit een onprofessionele uitstraling. Dit is budgettechnisch meestal het punt waarop klanten hun communicatie en huisstijl laten vallen.

Zorg er daarom voor dat je de gebruikte e-mailtemplate goed test op weergave in verschillende mailproviders zoals Gmail, Outlook of Hotmail. En denk erom dat je klanten je e-mails tegenwoordig ook mobiel lezen. Pas daarom responsive design toe om ervoor te zorgen dat je abandoned shopcart mails overal en altijd goed leesbaar zijn.

Auteurs: Copernica & Cream

     

Geschreven door Danny

Wil je meer informatie of gewoon eens met mij sparren? Je bent altijd welkom voor een goed gesprek.

Contact me

100 gratis e-commerce tips

Lees meer