Voor bureau’s organiseert Google trainingen. De trainingen zijn gericht op het vergroten van de kennis over de verschillende advertentie mogelijkheden die Google biedt. Daarnaast worden de nieuwste producten en functionaliteiten besproken en uitgelegd. Google is onlangs met de trainingen begonnen en dit is een buitengewoon goed initiatief om je kennis verder uit te breiden.
Enhanced Campaigns
Onlangs zijn binnen Google Adwords de Enhanced Campaigns geïntroduceerd. Een groot deel van de dag ging over deze Enhanced Campaigns en de mogelijkheden die dit biedt. Met de Enhanced Campaigns is het mogelijk om vanuit één campagne te targetten op verschillende locaties, verschillende tijden en verschillende apparaten. Hierbij is het mogelijk de hoger of lager te bieden dan de standaard bieding op het betreffende zoekwoord. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om bepaalde combinaties zwaarder te laten wegen en zorgt ervoor dat het aantal campagnes binnen Adwords kan worden verkleind.
Google verwacht dat het onderscheid tussen computers, tablets en smartphones steeds verder zal vervagen. Potentiële klanten zoeken op computers, tablets en smartphones en schakelen naadloos tussen verschillende apparaten. Je moet te vinden zijn waar klanten zijn en waar ze naar u zoeken.Met Google AdWords is het mogelijk potentiële klanten kunnen bereiken op basis van hun intentie. Dat is wat het programma zo effectief maakt. Maar nu kunt u met AdWords gebruikmaken van de zeggingskracht van context. Context zoals locatie, tijd van de dag en apparaat is belangrijk en biedt meer mogelijkheden om mensen te bereiken met relevantere boodschappen. Een goed voorbeeld is een restaurant die meer klanten wil hebben. De advertentie kan getarget worden op de locatie in de buurt van het restaurant. Daarnaast kan er gatarget worden op tijd en apparaat. Als iemand rond etenstijd met zijn smartphone op zoek is naar een restaurant, kan dit restaurant een advertentie tonen die direct aanspoort het restaurant te bezoeken of een reservering te doen.
Binnen Adwords was het al mogelijk om een advertentie in een bepaalde provincie, regio of plaats te tonen. Nu is het ook mogelijk om alleen advertenties op een luchthaven te tonen. Later dit jaar is het ook mogelijk om dat te doen op basis van treinstations en evenementen.
Youtube video’s
Verder werden de mogelijkheden besproken om te adverteren op Youtube. Met behulp van Google Adwords kan een video campagne voor Youtube worden ingericht. Zo is het mogelijk een reclame filmpje te tonen alvorens een bezoeker de echte video gaat bekijken. Interessant detail daarbij is, dat wanneer de bezoeker het reclame filmpje overslaat, of gedeeltelijk bekijkt er geen kosten voor in rekening worden gebracht. Het adverteren op Youtube is dus tevens een vrij goedkope manier om ook aan branding te doen.
Google Display Netwerk
Tot slot zijn de mogelijkheden van het Display Netwerk van besproken. Het Display Netwerk toont contextuele advertenties, op basis van de inhoud van de website wordt dan een relevante advertentie getoond. Verder is het Display Netwerk uitermate geschikt voor branding campagnes. Omdat er wordt afgerekend op basis van clicks, kan een branding campagne tegen relatief lage kosten worden ingekocht.
Tot slot kan het Display Netwerk ook voor remarketing worden ingezet. Iedereen kent het voorbeeld van Zalando. Wanneer je een paar schoenen hebt bekeken op deze website, komt je werkelijk overal op het internet advertenties van dit bedrijf tegen. Remarketing kan dus voor bezoekers als vervelend worden ervaren, maar wanneer het juist wordt ingezet is het een zeer effectief middel om bezoekers terug te laten keren naar de website om bijvoorbeeld alsnog een bestelling te plaatsen.
Kortom, het was een zeer interessante dag. De Google Engage Academy heeft een hoop nieuwe inspiratie opgeleverd om campagnes te verbeteren en uit te breiden. Ondanks het feit dat ik een hoop kennis al bezit was dit toch een zeer nuttige dag met voldoende tips om mee aan de slag te gaan.