16 maart was ik op uitnodiging van Emerce aanwezig bij Emerce Retail. Emerce Retail is het congres over innovatie in retail waar onder andere onderwerpen als mobile, CRM, marketing en technologie besproken werden. Voor mij een uitgelezen kans extra kennis op te doen in de verschillende sessies en ‘bij het koffieapparaat’ te peilen hoe de ervaringen zijn van andere shopeigenaren met Magento 2.
Een van de presentaties viel bijzonder bij mij in de smaak en dat was de presentatie van Ine Polak van GFK. Zij vertelde ‘what’s going on in Ecommerce’ en presenteerde enkele highlights uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Naast de zonnige groeicijfers, waarbij volgens Ine vooral de health/beauty en de food/near food segmenten volop in opkomst zijn, werd ook voorzichtig het statement gemaakt dat mobile shopping de nieuwe standaard is.
Wat ons betreft natuurlijk geen verrassing, voor veel van onze opdrachtgevers komt het moment dat de verkopen op mobiel de verkopen op de desktop overstijgen heel dichtbij! Dit bevestigt nog eens hoe belangrijk het is om ook een mobiele strategie te hebben.
Tenslotte vertelde Ine meer over de uitdagingen (en kansen) die er liggen voor retailers in voice search, kortweg voice. Met voice is mogelijk om je zoekvraag in te spreken op je mobiel of voice-gestuurde apparaten (zoals Amazon Alexa of Google Home). Voice verandert de manier waarop er gezocht wordt en is naar verwachting ‘the next big thing’. Sommige marktanalisten verwachten dat in 2020 tussen de 30% en 50% van alle zoekopdrachten via voice gedaan zal worden.
Voice heeft gigantische impact op SEO, waardoor er een enorme uitdaging ligt voor (online) marketeers om hierop in te spelen. Wanneer consumenten merkonafhankelijke zoekopdrachten doen zullen Google of Amazon bepalen welk product er uiteindelijk besteld wordt. Des te interessanter om hiermee te gaan experimenten binnen je e-commerce platform. Wil je meer weten hoe voice ingezet kan worden in combinatie met Magento? Neem dan contact met mij op.