Al geruime tijd ervaar ik steeds meer weerstand tegen de kleine product sliders. Ondanks mijn aversie tegen een slechte slideshow kom je deze roterende vrienden bijna op elke homepage tegen. Schreeuwend om aandacht om zoveel mogelijk producten aan te bieden. Wanneer het eerste product niet aanspreekt, zal de volgende dat wel doen!
Gelukkig heeft Jakob Nielsen (de usability guru) deze studie naar de conversie voor mij al verricht op de site van Siemens. Hier werden de sliders gezien als banner en werd genegeerd door de bezoekers, oftewel banner blindheid. Het komt er op neer dat de bezoekers de boodschap op de slider niet hebben gelezen.
Natuurlijk pak je die schitterende slideshow niet aan op basis van mijn weerstand tegen de homepage slider. Een paar andere nadelen die een slideshow met zich mee brengt zijn:
Uiteraard zijn er ook mooie functionele sliders. Of in ieder geval mooie grote advertenties waar je naar kan kijken. Mooie grote foto’s waar je doorgesluisd wordt naar het juiste product. Een slideshow is dus eigenlijk niet het summum van al het kwaad. Je moet het gewoon toepassen voor de juiste doel en met de juiste functies.