ProShop, E-commerce Explained is een kennisevenement waar webshop experts worden uitgenodigd om een sessie te geven over e-commerce gerelateerde onderwerpen. Dit keer stond Proshop in het thema van effectieve Magento webshops.
Marcel van Wijk – Directeur bij internetbureau Cream
De probleem stelling van Rechtop Zon was het opzetten van een webshop met het assortiment zonenpanelen. De webshop moest vanuit de concept fase opgebouwd worden. Om dit te realiseren heeft Cream eerst het aankoop proces in kaart gebracht.
Tip: Blijf altijd aan deze punten werken. Het is essentieel om te blijven verbeteren.
“Stilstand is achterstand” quote van Eduard Brink
Om een webshop te gaan beginnen moet je eerst een uitgebreid marktonderzoek doen. Het product moet uniek zijn of in trek bij online shoppers. Het is al een behoorlijke verzadigde markt dus weer innoverend en vooruitstrevend. Soms hebben productgroepen te veel concurrentie en soms zijn producten beter offline te verkopen. Dit gaat meestal over gevoelsproducten waarvoor mensen het eerst moeten kunnen vasthouden of aanraken voordat ze het aanschaffen. Soms is het ook beter om een offline verkoop te versterken met een fysieke winkel of showroom. Zoals voor meubels.
Tip: bekijk alvast bij adwords hoeveel het gaat kosten om op bepaalde (product) woorden te adverteren. Als die te hoog zijn is het misschien niet de moeite waard. Want als jij op pagina 3 staat dan wordt je niet genoeg gevonden en verlies je tegenover de concurrerende webshops.
Tip: bekijk webshops van bestaande concurrenten. Bekijk de site als een bezoeker en niet als een verkoper. Je maakt de site namelijk voor de consument. Maar een analyse van alle positieve punten en alle negatieve punten van deze shop. Welke processen vind je prettig en zou dat iets voor jouw site zijn?
Tip: lees de recensies van je concurrenten. Feedback is altijd waardevolle informatie. De fouten die zij maken, mag jij niet meer te maken. Daarnaast kan je ook alle goede punten oppakken of kopiëren.
Hoe kies je nou de juiste partij?
Ga je voor een high-end partij, kleinschalig, of baseer je jouw keuze op de grote of dienstverlening van de webbouwer? Als een partij alleen maar grote namen draagt dan zullen zij dit ook terug laten komen in de offerte. Het aller belangrijkste is dat je de juiste klik hebt met die partij want als het goed is ga je een lange relatie met deze partij aan. Bekijk de portfolio van het bureau, dit geeft de kwaliteit en mogelijkheden aan. Maar wees gewaarschuwd, want het design hoeft niet altijd door die partij ontworpen te zijn. Maar dat betekend wel dat ze jou kunnen adviseren of koppelen aan een webdesigner. Kom je met je eigen ontwerp? Zorg dan dat je gekozen designer een webdesigner. Er zijn veel regels waar je aan moet houden bij het ontwerpen voor het web. (Denk dan aan; fonts, responsive design, usability, beeldmateriaal, platform beperkingen)
“Als een internetbureau te goedkoop is dan komt dat ergens vandaan.” Quote door Marcel van Wijk
Tip: Er zijn over 300+ internetbureaus in Nederland. Volg de meeste via @carolienhoffman
Tip: Controleer de offerte grondig of alle wensen die je hebt aangedragen er in verwerkt zijn. Als er elementen niet in staan dan wordt dat achteraf meerwerk en dus niet inclusief in de afgesproken prijs.
Hoe kies je een betaal methode
Er zijn ontzettend veel opties, kies eentje die bij je past. Naar welke landen ga je verzenden? Neem dat als basis punt. Wil je goedkope producten verkopen of moeten jouw producten verzekerd verstuurd worden?
Tip: Een payment service provider is meestal goedkoper dan zelf te gaan onderhandelen over de kosten.
Tip: Vergelijk de tarieven!
Waar moet je rekening mee houden bij een webshop?
De doorlooptijd kan variëren per project. Maar bij Cream moet je rekening houden met ongeveer drie maanden. Dus verwacht niet gelijk volgende maand klaar en live te zijn.
Zorg dat je webshop logisch ingedeeld is met zo min mogelijk kliks. Verlaag zo veel mogelijk drempels! Hoe vloeiender en gebruiksvriendelijker hij is, hoe meer je gaat verkopen. Dus hou je aan de standaard dan weten webshoppers wat ze van je kunnen verwachten.
Zorg dat je goed gevonden wordt. Een top locatie voor een webshop is boven aan in Google in de advertenties. Spendeer in affiliatie marketing als je er klaar voor bent. Maar achtervolg je bezoekers niet te lang met een bepaald product. Het wordt namelijk gezien als stalker gedrag en na twee weken hebben ze echt wel het product gekocht. Google Adwords adviseren wij vanaf 10 euro per dag. Het is meetbaar. Vergeet niet, kennis is power!
In Google analytics kan je alles meetbaar maken. Bestudeer de informatie die je terug krijgt. Wanneer er veel bezoekers in jouw winkelmandje komen met een tablet maar dan de shop verlaten. Dan wordt het tijd om te investeren in bijvoorbeeld responsive deisgn.
Tip: spendeer extra tijd bij de testfase. Bij de testfase kunnen partijen trainingen geven. Laat dan ook iedereen die met het pakket/platform gaat werken aanwezig zijn! Want als het eenmaal goedgekeurd is gaat de site live. Nadat het goedgekeurd is en er moeten daarna nog dingen toegevoegd worden dan is dit meerwerk en dus niet inclusief in de vooraf besproken prijs. Hou dus een extra budget vast voor optimalisatie en verbeteringen.
Tip: Communiceer niet gelijk als je live gaat! Test eerst grondig en haal eerst de kinderziektes eruit voordat je aan een marketing campagne begint.
Tip: Om neppe recensies te vermeiden op je webshop zijn er spambots die ingebouwd kunnen worden.
Tip: Ben je succesvol? Breid je assortiment dan uit met niche shops.
Hosting
Magento is een traag pakket als je slechte hosting hebt. Uit ervaring hebben wij ook gezien dat wanneer een marketing actie plaatsvind de site er opeens uit ligt. Dus communiceer dit bij je hosting partij. Zorg voor de juiste boost. Je site zal uitgroeien en steeds groter worden. Dus blijf je hosting pakket aanpassen. Wanneer jij offline bent, verlies je omzet.
Mailings
Je mag NOOIT mails versturen als je hier geen toestemming voor hebt. Hier zijn in Nederland spam wetten voor. De mail tick box mag ook niet standaard aangevinkt staan. Als het een gerelateerde mail is aan een verwant product of dienst mag er 1 keer gemailt worden. Dus maak die mail zo effectief mogelijk.
Zet een abandoned shoppingcart campagne in. Circa 40% van de achtergelaten winkelmandjes worden alsnog besteld. (Wanneer je een effectieve en gepersonaliseerde mail heb verstuurd)
Met mailing campagnes kan je mensen welkom heten, vragen om hun profiel verder in te vullen, recencies te schrijven, aan te sluiten bij social media, mee te doen aan campagnes, terugwin campagnes, cross selling en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn oneindig en de kosten kan je terug verdienen in her aankopen.
Personalisatie
Mensen willen persoonlijk benaderd worden en niet meer aangesproken worden met meneer en mevrouw. Met de juiste gebruik van je database kan je marketing acties helemaal aanpassen naar je consument. Weet je dat je naar een vrouw stuurt gebruik dan geen foto van een oude man werkend in de tuin. Het moet je consument wel aanspreken.
Hulp nodig? Neem dan contact op, Cream helpt je graag verder.
Amanda Wagenaar – Account Manager bij Buckaroo
Online verkopen stijgen nog steeds maar het groeipercentage neemt langzaam af. Er zijn vele webshops gesneuveld de laatste paar jaren.
Personalisatie
Personalisatie is ontzettend belangrijk bij e-commerce. Cookies laten je laatste bekeken website zien, je likes, interesses en shopgedrag. Gebruik data die beschikbaar is. Leeftijd, locatie, burgerlijke staat, social media profielen en bijvoorbeeld het device waarop ze shoppen. Dat is de kracht van een goeie relatie met je klant. Massa communicatie zijn mensen zat. Ze willen persoonlijk contact. Maar wees wel onderscheidend.
Bol.com is op social media gebied erg goed bezig. Zowel de webcare als een betaling niet goed wordt afgerond als algemene klantenservice.
Mobile commerce
Mobile commerce wordt steeds belangrijker. De consument veranderd, dus moeten jullie mee. Nu ligt de consument op de bank met de tablet in de hand te browsen. Door een betaal proces aan te passen voor een smart device loop je zo min mogelijk consumenten mis.
De FEBO maakt het op sommige plekken al mogelijk om een kroketje te betalen met je mobiel. En dit gaat steeds meer gebeuren.
Multichannel marketing
Je kan de consument op ontzettend veel manieren benaderen. Pas je webshop hier dan ook op aan. Zorg dat je op alle vlakken je doelgroep kan bereiken. Zorg dat je klaar bent voor de toekomst.
E-commerce is branche gerelateerd. De consument van nu zoekt eerst op de pc en besteld later lekker luierend op de bank met een tablet in zijn/haar hand.
Tip: Hoe een enquete onder je klanten om te begrijpen hoe zij bij jou shoppen. Hoe wil je er zelf gebruik van gaan maken?
“Online gaat offline en andersom. Alles is flexibel shoppen tegenwoordig.”- Quote van Amanda Wagenaar Mensen staan tegenwoordig in de mediamarkt de producten vast te pakken en uiteindelijk de prijs te vergelijken op hun mobiel.
Tip: De klant is bepalend. Loopt je concurrent voor op flexibel shoppen? Dan ga je klanten verliezen.
Internationaal verkopen
Ben je internationaal actief en verstuurd jouw webshop naar het buitenland? Dan moet je daar rekening mee houden bij het kiezen van een payment partner.
Tip: Buckaroo heeft vele oplossingen!
Tip: eM! Stijgt in populariteit omdat offline aankopen steeds populairder worden. Zelf scannen en betalen bij de kassa. Het is effectief, veilig en snel. Petsplace is hier een goed voorbeeld van.
Tip: Online giro is inzetbaar op 1 scherm.
Het is een snel lopende markt. Er zijn heel veel verschillende manieren om binnen te komen. Breng het daarom in kaart. Buckaroo heeft daar vele opties voor en kunnen inzicht geven in hun systeem.
Veel mensen hebben te maken met blacklisters. Consumenten die je maar beter niet kan vertrouwen. Buckaroo is daar heel klantgericht in. Zij sturen waarschuwingsberichten wanneer een persoon of regio onveilig is.
Tip: Kies een betaal methode die op 1 scherm realiseerbaar is. Hoe meer kliks hoe meer mensen afhaken. Vul zo veel mogelijk al vooraf in. En maak de stappen overzichtelijk en duidelijk.
Voordelen van een payment provider
Callcentres kunnen sneller werken door het juiste systeem. Wanneer er een betaling vast loopt is er snel te achterhalen wat er mis is. Hierop kan weer een mailactie worden ingesteld. Boekhoudings en magazijn systemen kunnen uitstekend aangesloten worden met Buckaroo. Veel inzicht in het betaal proces en je eigen klanten. En uiteraard goedkopere tarieven.
Waarom investeren in achter afbetalen?
Sommige mensen zijn bang om online te bestellen. Door achteraf betalen mogelijk te maken win je het vertrouwen van je consument. Miss Etam had een stijging van 10% na het inzetten van achteraf betalen. Er werd geconstateerd dat die mensen een herhaal aankoop wel via andere methodes betaalde.
Giftcards
Kunnen gepersonaliseerd worden. Dit is een opkomende trend met vele opties. Je bind klanten aan je merk. Dit kan ook op gebied van vouchers. Er hangt een heel systeem aan vast die autorisatie van acties verifieerd zodat een giftcard niet vervalst kan worden. Als je een digitaal tegoed gaat registreren kan je klanten later nog benaderen met een email over hun shoptegoed bij jouw shop.
Hulp nodig? Neem dan contact op, Buckaroo helpt je graag verder.
Michael Heering – Marketing Executive bij Copernica
Automatiseren van emailmarketing is heel belangrijk. Er zijn veel contact momenten, door het juiste emailmarketing systeem kan je het juiste contact moment uitkiezen.
Mcommecre wordt steeds belangrijker. Tegenwoordig worden de meeste emails geopend op een smartphone. Daarom is het belangrijk dat jouw mail smartphone vriendelijk is. Kijk waar je doelgroep zit en investeer op dat gebied.
Tip: Focus op relevantie, hou een persoonlijke insteek.
Tip: Grijp die aandacht en laat het niet verslappen.
Database management
Automatiseren van je database is belangrijk. Hoe meer je automatiseert hoe makkelijker je het jezelf maakt. Probeer je eigen inspanning zo laag mogelijk te houden. Bedrijven halen 50% meer sales leads wanneer ze zich focussen op lead nurturing.
Data is relevantie. 4 van de 10 ontvangers markeren e-mail als spam omdat deze niet relevant genoeg lijken. Maak slim gebruik van data. Er zijn verschillende contact momenten binnen een costumer life cycle. Segmenteer daarom efficiënt binnen je database. Baseer je groepen op je doelgroep. Want die bestelfases en doelgroepen kan je later benaderen met een marketing actie.
Voorbeeld: Een krabpaal heeft een bepaalde levensduur. Daarom kan je na die periode mails sturen met nieuwe aanbiedingen van krabpalen. Dus speel in op de informatie die je weet over je product in combinatie met je database informatie.
Nieuwe klanten kan je benaderen met een welkomstcampage. Retourklanten kan je benaderen met een enquête, en vaste klanten met bijvoorbeeld cross selling.
Tip: Zorg dat je kwalitatieve mails blijft sturen anders wordt je spam.
Tip: Bevestigingsmails en order mails zijn een ideaal moment om je USP’s te communiceren of om klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf. Het zijn immers de beste mail die gelezen zullen worden.
Tip: Gebruik bestel geschiedenis om relevante producten aan te bieden.
“Data is relevantie, daarom kan je richten op event driven marketing” quote door Michael Heering
Slapende klanten
Zijn een lastig segment. Focus hiervoor op een winback campagne. Maar blijft het te lang stil? Focus je energie dan op andere klanten want deze klanten kosten je alleen maar geld op ten duur.
Content feed
Hiermee kan je automatisch de laatst bestelde artikelen inladen. Daarom kan je gericht een resell of cross sell mail sturen. Maak je mail dynamisch met je meest populaire artikelen.
Smart Marketing
Gebruik data die je terug krijgt van een marketing campagne om een nieuwe op te stellen. Door deze uitkomsten weer te bestuderen en opnieuw te segmenteren, heb je weer andere perspectieve en benader punten voor een nieuwe actie.
Blijft altijd acties ontwikkelen die nog meer e-mailadressen zullen opleveren. Voorbeeld: Bol.com vraagt hier gewoon om meer persoonlijke informatie. Maar ze belonen je ervoor met een “Cadeautje voor je verjaardag”.
Tip: Pas visuals aan de lezers data. Wanneer het een man is stuur hem dan geen ladyshave afbeelding. Mensen relativeren afbeeldingen aan hun eigen gebruiksmomenten.
Zwangere vrouwen kan je (op een nette) manier vragen wanneer ze uitgerekend zijn of hoe hun gezin eruit ziet. Dan kan je op elk moment in de zwangerschap verschillende producten aanbieden. Vitamines, foliumzuur, bio-oil, luiers, kinderwagen.
Voorbeeld: Kleertjes.com stuurt een gratis rompertje in ruil voor contact informatie.
Voorbeeld: Gehoor apparaten moeten een tevredenheidsonderzoek toegestuurd krijgen. Ook zit er een levensduur op dit product. Ze weten uitstekend wanneer de batterijtjes vervangen moeten worden of ze weer langs moeten komen voor een gehoor test. Zo stimuleer je herhaalaankoop en verhoog je de loyaliteit van een consument met jouw webshop.
Abandoned shopping cart
Copernica heeft gezamenlijk met zijn partners 150 webwinkels onderzocht. Slechts 7 webwinkels deden aan een opvolg mail. Wat echt schokerend is gezien circa 40% zijn achtergelaten winkelmandje alsnog komt ophalen na het achteraf benaderen via mail. Al die webshops lopen dus gigantisch veel omzet mis.
Sommige partijen zijn hier wel mee begonnen maar later gestopt. Zoals de H&M. Dit kan betekenen dat zij of geen toestemming hadden hiervoor, of het werkte niet bij hun doelgroep, of ze kwamen te bemoeizuchtig over waardoor ze vaste klanten verloren. Analiseer daarom je data die terug komt!
De klant is weg, wat ging er mis?
Baxshop vroeg het gewoon! Er is niets mis mee dat je de service wilt verbeteren. Daarom kan je gerust vragen aan je consumenten wat zij leuk vinden of verbeterd willen zien.
Cross selling
Wanneer je een tevreden klant hebt dan willen ze vast wel iets anders bij je aanschaffen. Stuur dan ook mails die gericht zijn op de vorige aankoop. Iphone2day doet dit uitstekend. Ze zien dat je een iphone hoesje hebt gekocht en sturen je daarom een handsfree car kit.
Multi mail
Mailcodes moeten werken in meerdere mailsystemen. Het kan zijn dat jouw nieuwsbrief wel gezien kan worden in hotmail maar niet in outlook. Dan is dat wel een investering waard. Via Copernica kan je zien waar je nieuwsbrief lezers de mail openen. Als hier 68% van op hotmail zit, dan zou je daar je focus op moeten leggen.
Responsive design
Dit betekent dat je content zich aanpast aan de positie en grote van je scherm. Vanwege de hoeveelheid aan smart devices is dit wel een belangrijk aspect om naar te kijken. Lees hier meer over responsive design.
Tip: trek de aandacht in je pre-header! Een ondertekst helpt en wordt snel gelezen.
Testen
Zorg dat je uitgebreid je mail test in verschillende systemen. Hoe ziet je mail eruit half geopend, zie je dan het belangrijkste? Laden je afbeeldingen wel goed in? Gaan de links naar de juiste pagina’s? Als dit niet zo is kom je onprofessioneel over en zullen je mails als spam worden gemarkeerd.
Tip: Schrijf geen links languit. De url wordt gecodeerd. Dit is niet seo vriendelijk en hierdoor gaat je spam gevoeligheid omhoog.
Tip: Zorg dat jouw mail html ondersteund is.
Tip: Stuur een tekstversie mee. Sommige mensen vinden dit prettig. En op sommige devices laden de afbeeldingen niet. Zo gaat je bericht toch niet verloren. Zoals bij Groupon.
Spam
Optimaliseer je delivarability. Check regelmatig je spamrating en je blacklist. Af en toe moet je aanvragen om van de blacklist afgehaald te worden. HOOFDLETTERS maken je mail spam gevoelig net als bepaalde woorden als korting, ! , seks, % enzovoort.
Hulp nodig? Neem dan contact op, Copernica helpt je graag verder.